Sunday, May 3, 2009

KBS Akan Perkenal Konsep "Satu Belia"

KANGAR - Kementerian Belia dan Sukan akan memperkenalkan konsep "Satu Belia" bagi membantu mempercepatkan proses pelaksanaan gagasan 1Malaysia, kata menteri berkenaan Datuk Ahmad Shabery Cheek hari ini.

Katanya hampir separuh rakyat Malaysia yang kini berjumlah 27 juta terdiri daripada golongan belia dan mereka perlu disemai dengan semangat dan perasaan sama ke arah menjayakan gagasan diutarakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.


Bercakap kepada para pemberita selepas mewakili Timbalan Perdana Menteri melancarkan sambutan Hari dan Minggu Belia Negara peringkat kebangsaan 2009 di sini hari ini, Ahmad Shabery berkata jika para belia gagal disatukan perasaan dan fahaman mereka sudah pasti gagasan itu sukar direalisasikan dengan cepat.

"Kita tidak akan dapat melahirkan satu Malaysia tanpa terlebih dahulu pupuk semangat satu belia. Kita nak satukan hari rakyat Malaysia menjadi rakyat yang satu, semangat rasa kekitaan dan dipunyai sebuah negara bernama Malaysia," katanya.

Ahmad Shabery berkata beliau akan berbincang dengan Majlis Belia Malaysia (MBM) dan para pegawai kementerian sebelum melancarkan konsep itu.(BERNAMA)