Thursday, April 30, 2009

Kedah Cadang Perluas Tapak Semaian Mempelam

ALOR SETAR - Kerajaan negeri Kedah akan memperluaskan kawasan semaian pokok mempelam bagi meningkatkan pengeluaran produk pertanian itu di samping menampung permintaan pasaran tempatan dan antarabangsa.

Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata untuk itu kerajaan negeri telah mengenalpasti beberapa kawasan di daerah Kuala Muda yang berpotensi dijadikan tapak semaian mempelam.

Beliau berkata setakat ini, hanya satu tapak semaian mempelam yang mempunyai 512 batang pokok diuruskan oleh Jabatan Pertanian di Yan.

"Penduduk juga digalak untuk melibatkan diri dengan aktiviti pertanian seperti menanam pokok mempelam di rumah masing-masing.

"Jabatan Pertanian boleh memberi khidmat nasihat dari segi penjagaan pokok mempelam sehingga boleh mengeluarkan hasil memuaskan serta membantu memasarkan buah berkenaan," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran klon mangga di Pusat Pengumpulan Mangga di Sala Kanan, dekat sini, Khamis.

Azizan berkata 111 jenis mempelam yang terdiri daripada 79 jenis baka tempatan dan 32 dari luar negara berjaya dihasilkan di negeri ini dan setakat ini terdapat permintaan dari Amerika Syarikat untuk mempelam yang siap diproses.(BERNAMA)