Thursday, April 30, 2009

Kedah Akan Lancar Pelan Tindakan ICT Negeri

KULIM - Kerajaan neeri Kedah akan melancarkan satu pelan tindakan lima tahun mengenai Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT).

Pengerusi Jawatankuasa Sains dan Inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Pembangunan Usahawan Negeri, Abdullah Jusoh berkata, pelan tindakan bermatlamat menjadikan hampir kesemua rakyat Kedah celik IT.

Ia dirangka bersama Perbadanan Pembangunan Multimedia dan beberapa agensi kerajaan yang berkaitan, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Taklimat dan Dialog MSC di Kulim Hi-Tech di sini, Khamis.

"Kita mahu menjadikan ICT dimanfaatkan oleh semua golongan rakyat dan tidak hanya tertumpu dalam pembangunan industri sahaja seperti sebelum ini," kata Abdullah.

Beliau berkata pelan tindakan itu dijangka siap dalam tempoh dua atau tiga bulan lagi dan antara kandungannya ialah perancangan untuk membina kemudahan infrastruktur teknologi maklumat.

Abdullah berkata capaian internet di Kedah cuma tujuh peratus dan kerajaan negeri mahukan capaian yang lebih tinggi dengan meliputi semua kawasan di negeri itu.

"Penggunaan ICT seharusnya diperluaskan untuk golongan petani, pesawah dan peniaga kecil bagi membolehkan mereka memajukan bidang masing-masing dengan mendapat maklumat terkini," katanya.(BERNAMA)