Sunday, July 29, 2007

Karnival Usahawan Wanita

BALIK PULAU - Perdana Menteri pagi tadi merasmikan Karnival Usahawan Wanita Pulau Pinang di Kompleks Sukan Balik Pulau.Karnival Anjuran Badan Perhubungan Pergerakkan wanita Umno Pulau Pinang itu merupakan yang julung kalinya diadakan di negeri tersebut bagi menggalakkan lebih ramai lagi kaum wanita menceburi dalam bidang perniagaan.

Dalam ucapannya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu usahawan wanita di negara ini komited dalam bidang perniagaan yang mereka ceburi dan berusaha dengan gigih dan sabar, agar kejayaan yang dikecapi berkekalan serta mampu pergi jauh hingga ke peringkat antarabangsa. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga berharap usahawan wanita di Pulau Pinang akan dapat mendahului wanita di negeri lain dalam bidang tersebut dengan adanya penganjuran karnival seperti itu.

Menurutnya lagi kejayaan kebanyakan wanita dalam bidang perniagaan, dengan mengharungi susah dan senang selama ini, berpunca daripada kegigihan dan kesungguhan mereka sehinggakan ramai dikalangan mereka mampu membayar kembali pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) berbanding kaum lelaki.

Bagi merealisasikan hasrat itu satu memorandum persefahaman (MOU) telah ditandatangani antara Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan Mydin Mahamed Holding Bhd, Jeram Mayang Sdn Bhd dan Sunshine Sdn Bhd dengan disaksikan oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri turut melancarkan jenama baru produk-produk yang dikeluarkan oleh usahawan-usahawan wanita di Pulau Pinang dengan nama “CINONI” iaitu satu perkataan dalam bahasa Pulau Pinang yang bermaksud comel atau cantik.Sementara itu beberapa tokoh usahawan wanita yang Berjaya turut mendapat penghargaan yang disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri. Anugerah tokoh wanita jaya dalam bidang pembinaan,perkhidmatan,ict dan asas tani.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah isteri Perdana Menteri Datin Sri Jeanne Abdullah dan Ketua Menteri Pulau Pinang Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.