Thursday, August 9, 2007

Meningkatkan mutu Badan Pencegah Rasuah

Kepala Batas - Dato Haji Ahmad Said Bin Hamdan Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah Malaysia (BPR) pagi tadi merasmikan majlis Penutup Pemantapan Jatidiri Rakan Muda di Dewan Perbadanan Produktiviti Negara (NPC), Kepala Batas. Program ini khusus untuk golongan muda yang akan memegang jawatan-jawatan penting kerajaan atau swasta dalam membawa masa depan Negara.

Dalam ucapannya beliau berkata sebelum ini BPR hanyalah sebuah unit kecil yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pencegahan khususnya ceramah.Pada masa itu juga siasatan kes-kes rasuah dijalankan oleh Cawangan "Special Crime" yang diletakkan di bawah Jabatan Polis manakala pendakwaan kes-kes rasuah dikendalikan oleh Bahagian Pendakwaan, Kementerian Undang-Undang.

Dalam sidang medianya, beliau tidak menafikan yang segelintir pegawai penguatkuasa Badan Pencegah Rasuah melewat-lewatkan penyiasatannya dalam menyelesaikan kes-kes yang berkenaan intitusi kerajaan, dan akan selalu membuat pemantauan berhubung perkara tersebut. BPR bukan sekadar badan yang melibatkan kewangan semata-mata tetapi juga sebagai satu badan membenteras Jenayah.

Menurut beliau lagi pemberi rasuah melebihi dari penerima rasuah dengan seramai lebih 300 orang pemberi daripada penerima rasuah. Rasuah adalah penyakit sosial paling buruk. Ia boleh menghapuskan sistem pentadbiran yang baik, melemahkan institusi, undang-undang dan menghalang perkembangan ekonomi.

Majlis yang dihadiri 50 peserta rakan muda tersebut telah belangsung selama 3 hari menutup tirainya hari ini dengan penyerahan sijil penyertaan.