Saturday, April 21, 2007

Kuari batu bimbangkan penduduk

Yan - Kira-kira 2500 penduduk disekitar kaki Gunung Jerai di daerah Yan,Kedah terpaksa hidup dalam kebimbangan, sekiranya kejadian banjir lumpur yang melanda dibeberapa kampung mereka dua tahun lalu berulang.

Mereka mendakwa hujan lebat yang turun hampir empat jam pada malam 1 mei 2004 lalu telah menyebabkan berlakunya banjir lumpur sehingga menyebabkan anak-anak sungai dipenuhi selut dan pasir yang dibawa daripada kuari tersebut. Selain itu, batu-batu besar bergolek turun sehingga penduduk Kampung berdekatan mengalami trauma daripada kejadian itu.

Penduduk kawasan terbabit juga mendakwa mereka terpaksa mengharungi banjir lumpur setiap kali hujan serta terdedah kepada bahaya letupan batu daripada kuari berkenaan. Walaupun mereka mengakui kawasan berkenaan sering dilanda banjir sebelum ini, tetapi banjir tersebut tidak mempunyai lumpur dan selut.

Menurut penduduk lagi fenomena banjir lumpur tersebut mungkin akan berlaku lagi pada musim hujan yang akan melanda semenanjung utara dalam tempuh terdekat ini dan berharap sesuatu boleh dilakukan oleh pihak kerajaan bagi mengelak kejadian banjir seperti dua tahun lepas berulang.

Seorang penduduk dari Kampung Singkir Segenting memberitahu harian utara, mereka terpaksa menambak tanah dengan menggunakan beg-beg plastik bagi mengelakkan tebing-tebing sungai tersebut terus runtuh disebabkan kesan daripada banjir lumpur berkaitan. Menurut mereka sungai tersebut kini semakin cetek dan dipenuhi dengan pasir dan selut.

Selain itu penduduk terbabit juga mendakwa kesan gegaran bahan letupan daripada kuari tersebut turut merosakkan harta benda penduduk selain mengancam kesihatan kanak-kanak dan pelajar sekolah berhampiran.Diantara sekolah paling hampir dengan tapak kuari terbabit dengan jarak tidak melebihi satu kilometer ialah Sekolah Rendah Kebangsaan Singkir,Sekolah Menengah Sri Badung dan Sekolah Kebangsaan Poh Chai.


Penolong Setiausaha Kehormat Sahabat Alam Malaysia (SAM) Mohd Azmi Abd Hamid ketika ditemui mengulas “Kerajaan Negeri diharap dapat mengkaji semula kelulusan kuari berkaitan memandangkan kegiatan kuari terbabit boleh mendatangkan kesan kepada alam sekitar selain mendedahkan pencemaran dan risiko kepada penduduk berhampiran terutama kepada penduduk Kampung Singkir Segenting dan sekolah-sekolah terbabit yang jaraknya hanya dalam lingkungan satu kilometer dari kuari berkenaam".