Thursday, April 12, 2007

Lombong Bijih Berhampiran dengan Kampung

Penduduk di sekitar kawasan lombong bijih Ulu Mahang, Kulim mendesak pihak kerajaan negeri memantau operasi perlombongan dan mengambil pasir yang didakwa mengancam keselamatan dan keselesaan penduduk berkenaan.


Menurut penduduk terbabit kedudukan tapak lombong tersebut yang lebih tinggi daripada kawasan kediaman mereka boleh mengundang bahaya sekiranya berlaku tanah runtuh atau banjir lumpur. Mereka juga mendakwa sebelum ini sebuah kolam takungan daripada kawasan perlombongan tersebut pernah pecah dan berlaku banjir lumpur sehingga merosakkan tanam-tanaman dan mencemarkan sungai di kampong berkenaan. Banjir lumpur tersebut juga telah merosakkan sebahagian daripada jalan sebuah kampung berhampiran dan sehingga sekarang tidak diperbaiki.

Selain itu takungan air yang digunakan untuk memproses bijih di lombong berkenaan pula hanya bergantung kepada kekuatan tanah yang ditambun menjadi tebing bagi menahan air tersebut daripada keluar ke sungai berdekatan.

Tinjauan kami di kawasan lombong terbabit baru-baru ini mendapati dakwaan penduduk terbabit memang ada asasnya, kesan daripada hakisan yang serius di cerun-cerun sekitar tapak perlombongan tersebut adalah sangat membimbangkan jika sesuatu yang tidak diingini berlaku.Kesan daripada hakisan itu juga telah menyebabkan longkang dibawah cerun tersebut tertimbus dengan selut.

Selain itu takungan air yang digunakan untuk memproses bijih di lombong berkenaan pula hanya bergantung kepada kekuatan tanah yang ditambun bagi menahan air tersebut daripada keluar ke sungai berdekatan. Sekiranya tebing tersebut pecah pastinya air dari takungan tersebut akan memasuki sungai berhampiran yang tentunya akan turut membawa selut dan lumpur memasuki sungai terbabit.

Kami cuba untuk mendapatkan ulasan Pentadbir Tanah Daerah Kulim, Dzohir Md.Zain berkaitan status lombong terbabit tetapi beliau tidak dapat untuk ditemubual disebabkan akan ke Putra Jaya untuk menghadiri satu mesyuarat tetapi memaklumkan pengusaha terbabit mempunyai lesen sah untuk melombong dan mengeluarkan pasir.