Saturday, April 21, 2007

Orang Kurang Upaya Perlu Bantuan Kaki Palsu

Sungai Petani-Marzuki Idrus 37 tahun merayu kepada pihak berwajib untuk membantu menggantikan kaki palsunya yang telah uzur dan sukar untuk berjalan. Kaki palsu yang digunakan sejak 15 tahun lalu itu dibelinya dengan harga enam ribu ringgit hasil wang kutipan dan bantuan daripada kawan-kawan serta orang-orang kampung. Katanya, kaki palsu tersebut sudah rosak dan tidak boleh berfungsi sepertimana biasa. Beliau yang kudung kaki disebelah kanannya tidak mampu untuk bekerja berat sejak tahun 1992 telah beberapa kali meminta bantuan daripada berbagai pihak termasuk berjumpa dengan wakil rakyat namun sehingga sekarang tidak mendapat sebarang jawapan.

Marzuki yang berasal daripada Kampung Padang Buluh,Sidam Kiri,terpaksa menyewa sebuah rumah di No F41 Kampong Permatang Berangan,Pinang Tunggal,Sungai Petani mendakwa pernah beberapa kali memohon untuk mendapatkan rumah PPRT dan Jabatan Zakat Sungai Petani tetapi sehingga sekarang tidak ada sebarang tindakan daripada pihak-pihak terbabit.Menurutnya lagi sebelum ini beliau juga pernah memohon kepada JKK Kampung asalnya Kampung Padang Buluh,Sidam Kiri bagi mendapatkan bantuan kaki palsu tetapi tidak mendapat sebarang perhatian sehingga sekarang.

Kehidupan mereka sekeluarga semakin tertekan apabila isterinya Norain Jamail Husin 27 tahun terpaksa berhenti kerja bagi menjaga 5 orang anaknya. Anak sulungnya Norfitri Yani 9 tahun darjah tiga, Mohd Azamil 7 tahun darjah satu keua-duanya bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Pinang Tunggal. Mohd Aidi Hakimi 5 tahun, Nurfarisya Ayuni 3 tahun dan Nurfaizatul Akma berumur 2 bulan. Katanya lagi anaknya, Mohd Azamil sehingga sekarang masih belum mendapat pinjaman buku teks dan masih belum membeli buku tulis.Paling memilukan mereka tidak pergi ke sekolah bila tidak ada duit.

Marzuki merayu kepada pihak-pihak berkenaan membantunya bagi mendapat pekerjaan yang sesuai dengan kecacatannya supaya dapat membiayai keluarganya yang semakin terhimpit dengan masalah kewangan.