Friday, June 1, 2007

Polis Baling Buru Penjenayah Ragut

BALING: Polis sedang memburu dua lelaki melayu yang dipercayai dapat membantu polis dalam kes ragut di daerah ini .

Dalam kejadian April lalu seorang lelaki kehilangan wang RM17.800 apabila di ragut oleh dua lelaki yang menunggang motosikal selepas beliau mengeluarkan wang dari sebuah bank di pekan Baling kira-kira jam 11 pagi.Kejadian kelmarin pula seorang lelaki berusia 69 tahun lesap wang sebanyak RM 20,000 apabila di ragut oleh dua lelaki yang menunggang motosikal selepas mengeluarkan wang simpanan di sebuah bank di pekan Baling kira-kira jam 10 pagi.

Ketua polis daerah, Superitendan Mat Daud Mat Hasan, berkata, polis sedang memburu dua lelaki melayu dipercayai dapat membantu polis dalam dua kejadian berasingan itu.Modus operandi penjenayah ini adalah sama dan dari cctv yang diperolehi mendapati lelaki yang sama yang dipercayai dapat membantu polis dalam kes berkenaan.

Polis percaya suspek berkenaan menunggu di bank dan memerhatikan orang ramai yang mengeluarkjan wang dari bank berkenaan dan mengekori mangsa. Menurutnya lagi penjenayah terbabit menggunakan paku dan diletakkan di bawah tayar mangsa menyebabkan kereta berkenaan hanya mampu bergerak sejauh 500 meter sahaja sebelum menawarkan pertolongan dan kemudiannya meragut wang mangsa.

Sementara itu Mat daud meminta orang ramai yang mengenali lelaki berkenaan dan melihat kejadian pada hari itu dapat membantu polis supaya lpenjenayah berkenaan dapat ditangkap dan menasihatkan orang ramai yang mengeluarkan wang dari bank supaya berhati-hati dan menyimpan dengan baik di peti terkunci dalam kereta bagi mengelakkan kejadian yang sama berlaku.