Tuesday, June 12, 2007

Titi Gantung Kampung Si Putih

Sungai Pentani-Penduduk Kampung Teluk Mas dan Sungai Si Putih di Hulu Selama Perak merayu supaya pihak kerajaan membina sebuah jambatan baru bagi menggantikan titi gantung yang tidak lagi selamat digunakan tersebut untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Menurut Mat Isa Bin Taib "Titi gantung yang dibina sejak tahun 1969 tersebut merupakan satu-satunya jalan untuk keluar ke jalan besar dan ke Bandar.Selain itu titi gantung ini juga digunakan oleh penduduk setempat untuk mengeluarkan hasil tanaman mereka daripada dusun seperti susu getah dan petai.Paling membimbangkan, apabila kanak-kanak sekolah juga turut menggunakan titi gantung tersebut setiap hari untuk ke sekolah".

Beberapa penduduk terbabit yang ditemui mendakwa pernah beberapa kali berlaku kemalangan di atas titi tersebut disebabkan keadaannya yang terlalu sempit,bergoyang dan tidak stabil. Menurut mereka lagi sebelum ini berbagai pihak telah datang melawat titi gantung tersebut termasuk wakil rakyat dan menteri kerjaraya Datuk Seri Samy Vellu dan berjanji akan membina sebuah jambatan baru untuk kemudahan penduduk disitu tetapi sehingga sekarang tidak ada sebarang perubahan yang berlaku.

Kecewa dengan janji yang ditaburkan oleh pihak terbabit itu penduduk berkenaan mengambil keputusan membaiki sendiri titi gantung tersebut sekadar boleh digunakan untuk sementara waktu.