Friday, October 5, 2007

Contohi Jamal Berhenti Menagih Dadah

SUNGAI PETANI - Penagih dadah yang ingin kembali ke pangkuan masyarakat haruslah mencontohi penyanyi Jamal Abdillah yang berusaha bersungguh-sungguh untuk meninggalkan tabiat ketagihan dadah.

Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin berkata beliau kagum dengan keberanian Jamal yang sanggup berusaha dengan pelbagai cara untuk meninggalkan dadah.

"Keberanian Jamal patut dicontohi penagih yang ingin kembali dalam masyarakat, Jamal berani membuat kenyataan dan mengakui kesilapan serta berusaha untuk berhenti mengambil dadah," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menziarahi dan memberi bantuan peribadi kepada keluarga cacat tiga beradik di Kampung Sungkup, Bukit Selambau di sini hari ini.

Katanya Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) sentiasa berusaha menjelaskan kepada rakyat mengenai bahaya dadah.

Zainuddin berkata Jamal pernah memberitahunya punca dia menagih dadah adalah kerana desakan promoter yang mahu penyanyi itu berjaya dalam sesuatu persembahan dengan menawarkan dadah kepadanya.

Sehubungan itu, beliau mahu usaha membanteras dadah perlu dilakukan bersungguh-sungguh dengan memberikan penjelasan dan kursus khas kepada semua Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) seluruh negara dalam usaha memerangi penyalahgunaan dadah.

"Walaupun tanggungjawab JKKK akan bertambah tetapi mareka perlu memainkan peranan ini dengan tegas sebagai usaha menyekat gejala pengambilan dadah terutama di kawasan luar bandar," katanya. BERNAMA