Sunday, October 7, 2007

Isu Klip Video,Siasatan Lebih Menyeluruh Kata Perdana Menteri

KEPALA BATAS - Siasatan mengenai kesahihan klip video kononnya mengandungi percakapan telefon antara seorang peguam dengan seorang dikatakan hakim mengenai pelantikan hakim-hakim, akan dilakukan secara menyeluruh, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini.

Perdana Menteri berkata, kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk menjalankan siasatan mengenai perkara yang didakwa dan tidak berhasrat untuk mengalih siasatan kepada perkara-perkara lain.

Beliau berkata, kadang-kadang orang menuduh kerajaan cuba mengalihkan siasatan apabila menjurus terhadap siapa perakam video itu tetapi ini bermaksud siasatan itu adalah secara menyeluruh.

"Masih ada siasatan lanjut mengenainya dan kita tidak sepatutnya membuat andaian seperti itu," kata beliau kepada pemberita di sini selepas menyampaikan bantuan fakir miskin sumbangan Umno Bahagian Kepala Batas.

Badan Pencegah Rasuah (BPR) baru-baru ini mengambil keterangan daripada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung siasatan bagi menentukan kesahihan klip video berkenaan.

Beliau adalah orang pertama yang mendedahkan klip video berkenaan.

Anwar dalam sidang akhbar selepas pertemuan dengan BPR berkata, beliau sedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada badan tersebut.(Bernama)