Tuesday, October 16, 2007

Kanak-Kanak Empat Tahun Tidak Sedarkan Diri Terkena Mercun Sesat

Alor Setar - Seorang kanak-kanak berumur empat tahun mengalami pendarahan serius di kepala akibat terkena letupan mercun sesat ketika dalam perjalanan pulang ke rumah bersama bapanya di Jalan Kuala Kedah semalam.

Kejadian berlaku sekitar pukul 7.30 malam apabila mangsa, Mohd. Firdaus Zahari, dari Teluk Kechai, membonceng motosikal yang ditunggang bapanya, Zahari Abdul Rahman 45,yang dalam perjalanan pulang dari berhari raya di rumah ibu saudara mereka.

Menurut Zahari,ketika dalam perjalanan, mereka terpandang sekumpulan budak sedang bermain mercun di tepi jalan utama tetapi tidak mengendahkan gelagat mereka lalu meneruskan perjalanan bersama anak bongsunya sehinggalah terdengar letupan kuat di belakangnya dan diikuti dengan jeritan anaknya.Setelah diperiksa Zahari mendapati kelopak mata Firdaus telah luka dan terus membawanya pulang ke rumah tetapi dia tidak berhenti-henti meraung kesakitan.

Tambah Zahari, apabila melihat kelopak mata kanan anaknya semakin membengkak dia terus membawa mangsa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) tetapi keadaan menjadi semakin serius sehingga anaknya tidak sedarkan diri.

Jelasnya lagi, doktor memaklumkan Mohd. Firdaus mungkin mengalami pendarahan dalaman dan kemudian dirujuk ke Hospital Pulau Pinang untuk mendapatkan rawatan pakar awal pagi tadi.