Wednesday, October 3, 2007

Mahdzir Arah JPS Kaji Punca Banjir Di Pendang

ALOR STAR - Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mahdzir Khalid hari ini mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri mengkaji sistem saliran dan perparitan di Pendang untuk mengenalpasti punca daerah itu sering dilanda banjir setiap kali hujan lebat.

"Beberapa buah kampung dilanda banjir pertengahan bulan lepas dan kini banjir sekali lagi. Saya mahu JPS mengkaji dan mengenalpasti punca banjir itu dan selesaikan masalah," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Sehingga tengah hari ini 160 orang dari sembilan buah kampung dan dua pondok agama dipindahkan sejak semalam berikutan banjir setelah hujan lebat turun selama dua hari sejak Isnin.

Mereka adalah penduduk sekitar Pondok Batu Hampar, Pondok Haji Husin, Seberang Pekan Pendang, Kampung Seberang Pendang, Kampung Seberang Tanah Merah, Kampung Alor Ali, Kampung Rambai, Kampung Lubuk Gajah, Kampung Suka Mari, Kampung Banggol Kambing dan Kampung Banggol Besi.

Kesemua mangsa banjir itu ditempatkan di Kompleks Rakan Sukan Tanjung Radin, Pendang.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Pendang yang dihubungi berkata air Sungai Pendang masih berada pada paras 3.3 meter melebihi paras normal 2.7 sehingga tengahari ini dan melimpah menyebabkan banjir melanda kampung tersebut naik dengan cepat.(BERNAMA)