Monday, October 15, 2007

Penduduk Perak Gagal Jelas Tunggakan Cukai Bakal Hilang Tanah

IPOH - Penduduk di Negeri Perak yang belum menjelaskan cukai tanah berjumlah RM143.8 juta setakat 31 Julai lepas akan menghadapi kemungkinan tanah mereka dirampas. Pejabat tanah di Ipoh, Manjung dan Batu Gajah mencatatkan tunggakan terbesar masing-masing sebanyak RM45.6 juta, RM21 juta dan RM17.3 juta.

Menurut Menteri Besar Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali bagi mengatasi masalah tunggakan hasil itu, kerajaan negeri telah mengambil beberapa inisiatif seperti membuat pembersihan data tunggakan dari semasa ke semasa, memperkemas alamat terkini pemilik tanah, mengeluarkan surat peringatan kepada pemilik tanah yang tidak menjelaskan cukai dan mengadakan kutipan luar bagi memudahkan pemilik tanah membayarnya tanpa perlu hadir ke pejabat tanah.

Menurutnya lagi Kerajaan negeri juga telah menyediakan kemudahan bayaran cukai melalui perbankan internet dengan kerjasama Maybank, dan rundingan telah dibuat dengan pihak Pejabat Pos dan Bank Islam bagi menggunakan kemudahan e-commerce bagi tujuan itu. Lanjutan itu Kerajaan negeri telah mengeluarkan 111 notis untuk merampas tanah yang cukainya tidak dibayar kepada pemilik tanah yang mempunyai tunggakan besar.