Thursday, October 11, 2007

Keperitan Warga Emas Uzur,Daif Menyara Cucu & Anak Cacat

Gurun - Walaupun hidup diselubungi kedaifan, seorang warga emas masih mampu membesar dan menjaga seorang anak perempuannya yang merupakan OKU dan juga 2 orang cucunya di Batu 5, Kampung Panjang, Gurun, Kedah

Lijah bt Sudin, 55 tahun yang menghidap penyakit lelah sejak kecil terpaksa menjaga anak perempuannya Siti Asiah Ghazali, 38 tahun seorang ibu tunggal bersama seorang anak lelaki Siti Asiah yang berumur 4 tahun selain daripada seorang lagi cucunya Badrul Hisham Abdullah, 11 tahun yang juga merupakan OKU dalam keadaan yang serba kekurangan.

Semasa tinjauan Harian Utara Online ke rumahnya yang terletak di dalam kebun getah, Lijah yang baru saja pulih daripada serangan penyakit lelahnya kelihatan masih lagi tidak bermaya tetapi terpaksa juga menjaga cucunya dan melakukan kerja-kerja rumah.

Lebih memilukan bila Siti Asiah yang kematian suami sejak 7 tahun lalu hanya tinggal di dalam sebuah pondok kecil di sebelah rumahnya serta tidak mampu untuk melakukan kerja-kerja berat disebabkan keadaannya sebegitu dan hanya mengharapkan bantuan jiran-jiran dan juga bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM100 sebulan untuk meneruskan kehidupan mereka.

Paling menyedihkan, apabila cucu Senah, Badrul Hisham yang tidak pernah mengenali ibu bapanya sejak dia dilahirkan dan merupakan pelajar di Tahun 5 Kelas Pendidikan Khas di Sekolah Kebangsaan Sungai Layar, Sungai Petani kerap kali tidak dapat hadir ke sekolah disebabkan keadaan hidup mereka yang serba kekurangan itu walaupun dia mempunyai keinginan untuk ke sekolah dan belajar bersama rakan-rakan sekelasnya.

Sekolah yang tidak mempunyai asrama dan terletak hampir 50 kilometer dari rumahnya menyebabkan Senah seringkali gagal menghantar Badrul ke sekolah kerana dia terpaksa mengeluarkan belanja yang agak banyak untuk membayar tambang menaiki 2 buah bas awam sebelum sampai ke sekolah.

Perihatin dengan masalah yang menimpa Badrul, beberapa orang guru Sekolah Kebangsaan Sungai Layar mengambil inisiatif dengan memohon bantuan daripada JKM bagi membantu meringankan bebannya dan bermula dari tahun ini Badrul telah menerima elaun pendidikan khas sebanyak RM50 sebulan.

Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sungai Layar, Hajah Saadah Saidin yang ditemui ketika menyampaikan sumbangan hari raya kepada Lijah sekeluarga berkata pihak sekolah akan membuat permohonan kepada Pejabat Pendidikan Daerah bagi membolehkan Badrul dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Jeniang bermula pada tahun depan bagi memudahkannya untuk ke sekolah.

Menurut beliau lagi, masalah kesukaran Badrul untuk ke sekolah boleh diselesaikan sekiranya permohonan untuk menukarnya ke Sekolah Kebangsaan Jeniang dapat dilaksanakan kerana selain daripada lokasinya yang lebih dekat iaitu hanya kira-kira 10 kilometer sahaja dari rumahnya, sekolah tersebut juga turut mempunyai kemudahan asrama.

Sementara itu, Lijah turut menyuarakan rasa syukur dan gembira dengan cadangan menukar cucunya ke sekolah yang lebih dekat dan mempunyai asrama kerana apa yang penting baginya ialah Badrul dapat meneruskan persekolah dengan sempurna dan belajar sepertimana pelajar-pelajar yang lain demi masa depannya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghubungi Lijah bt Sudin di alamat 93 B, Batu 5, Kampung Panjang, 08320 Jalan Jeniang, Kedah atau menyalurkan terus ke dalam akaun Bank Simpanan Nasional Badrul Hisham Abdullah (Nombor Akaun: 02190-29-00015534-6)