Monday, October 29, 2007

Nanas Manis Ditanam Besar-besaran Di Kuala Muda

SUNGAI PETANI-Daerah Kuala Muda di sini dijangka menjadi pengeluar utama nanas manis jenis Moris apabila lebih banyak kawasan tanah terbiar diusahakan dengan tanaman itu.
Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin yang juga anggota Parlimen Merbok, berkata projek tanaman nanas itu di kawasan seluas lebih 100 hektar di Mukim Teloi Kiri yang disertai 59 petani secara kelompok telah menghasilkan tiga juta biji nanas.
Bercakap kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Aidilfitri anjuran Pejabat Daerah Kuala Muda di sini, beliau berkata Jabatan Pertanian Daerah Kuala Muda telah membantu petani untuk mengusahakan tanaman nanas secara komersial mulai tahun 2003.
Zainuddin berkata jabatan itu telah mengenal pasti tanah-tanah terbiar untuk dijadikan ladang nanas kerana projek tanaman kontan itu adalah mudah dan ia tidak memerlukan sistem saliran air.
Pegawai Pertanian Daerah Kuala Muda Ahmad Bukhori Abdul Rahman berkata projek tanaman nanas itu telah mendapat perhatian Lembaga Pembangunan Nanas kerana nanas yang dihasilkan di Kedah adalah antara yang terbaik.
"Jika dahulu, nanas hanya ditanam di tanah gambut, sekarang dengan teknologi baja dan kaedah tanaman yang moden membolehkan nanas subur di tanah merah dan tanah mineral," katanya.(BERNAMA)