Tuesday, October 9, 2007

Rayuan Rumah PPRT


Mahang - BIARPUN keadaan tempat tinggal mereka tidak selesa, sebuah keluarga lapan beranak terpaksa juga tinggal di rumah tersebut untuk berteduh daripada panas dan hujan.

Menurut Ismail Hanafi 43, dari Kampung Ulu Mahang (A), Kulim, Kedah, dia sekeluarga terpaksa tinggal di rumah yang uzur itu kerana tidak mampu membina tempat tinggal yang lebih selesa lantaran tidak mampu menyimpan wang. Menurutnya dengan pendapatan yang tidak seberapa, hasil daripada mengambil upah menoreh getah, Ismail tidak mampu untuk menyimpan wang kerana terpaksa menggunakannya untuk belanja seharian termasuk perbelanjaan empat anaknya yang bersekolah dan dua anaknya yang masih kecil.

Menurut Ismail lagi rumah yang mereka duduki sekarang ini dibuatnya sendiri secara berperingkat dengan menggunakan duit zakat yang diterimanya setiap tahun setelah usaha untuk mendapatkan rumah daripada Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) tidak mendapat sebarang jawapan sehingga sekarang.

Isterinya Noorhayati Wahab 35, berharap, ada pihak dapat menghulurkan bantuan supaya mereka sekeluarga dapat berlindung daripada panas dan hujan dalam keadaan lebih selesa terutama anak-anaknya yang bersekolah demi masa depan.

Tinjauan Harian Utara Online ke rumah mereka mendapati keadaan rumah keluarga itu hanya berdindingkan papan lapis yang sudah uzur dan zink yang sudah berkarat.Manakala keadaan di dalam rumah pula hanya berlantaikan tanah yang dilapik dengan tikar getah buruk. Sementara di bahagian dapur rumah itu pula keadaannya terlalu daif dan serba kekurangan. Keluarga itu menggunakan bekalan air masyarakat yang diambil dari bukit berdekatan dengan kampung itu untuk membersihkan diri,membasuh pakaian dan memasak.