Sunday, October 14, 2007

UUM Anjur Bengkel Penyediaan Indeks Berkomputer

Sintok - PENERBIT Universiti Utara Malaysia (UUM) akan menganjurkan Bengkel Penyediaan Indeks Berkomputer pada 28 dan 29 Oktober ini di Kompleks Konvensyen, Kampus Sintok.

Pengarah Jabatan Perhubungan Awam, Mohd Zaini Nasri berkata, bengkel dua hari ini bertujuan memberi panduan dan bimbingan kepada peserta untuk menyediakan indeks buku dengan baik di samping membantu pengarang menyediakan manuskrip yang lengkap.

"Selain itu, program ini juga bermatlamat menggalakkan pembinaan judul yang lebih terancang dan berkualiti bagi menambah perolehan manuskrip untuk diterbitkan oleh Penerbit UUM," katanya.

Menurutnya lagi, bengkel tersebut akan dijalankan secara ceramah dan latihan yang akan dikendalikan oleh Pensyarah di Pusat Pengajian Umum Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Roosfa Hashim.

"Beliau adalah penceramah dalam bidang penerbitan meliputi penyuntingan, penyediaan indeks dan merombak tesis menjadi buku.

"Setiap peserta perlu membawa manuskrip masing-masing untuk sesi bengkel ini," ujar Mohd Zaini lagi.

Sepanjang bengkel ini peserta akan didedahkan dengan pengenalan indeks, memilih entri, prinsip asas dalam mengindeks, mengendalikan rujuk silang, mengindeks dengan pemproses perkataan - Microsoft Word, mengindeks dengan desktop publishing - Page Maker dan bengkel mengindeks dengan komputer.

Bagi mereka yang berminat bolehlah menghubungi Rosma Ishak di talian 04-9284146/04-9285702 untuk pertanyaan dan maklumat lanjut.