Monday, October 1, 2007

Mayat Nelayan Dituntut


Sungai Petani, Kedah - Susulan kejadian nelayan lemas di Kuala Muda 29hb September lalu.Suasana sedih dan pilu menyelubungi perkarangan rumah mayat Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), Sungai Petani yang dipenuhi dengan kaum keluarga dan sahabat handai Johari Saad, 44 tahun, nelayan yang hilang di laut sejak empat hari lalu sebelum mayatnya dijumpai petang semalam.

Mayat mangsa ditemui kira-kira jam 4 petang oleh sekumpulan nelayan yang keluar mencari dalam keadaan laut yang bergelora dan dibawa ke pantai untuk diserahkan kepada pihak polis pada jam 5.30 petang sebelum di bawa ke HSAH untuk bedah siasat.

Walaupun operasi menyelamat daripada pasukan penyelamat terpaksa ditangguhkan sepanjang hari semalam disebabkan keadaan laut yang berbahaya, beberapa kumpulan nelayan tetap meneruskan usaha mencari rakan mereka itu dengan menggunakan bot yang lebih besar.

Allahyarham Johari yang merupakan seorang pesara tentera meninggalkan seorang balu Ramlah Mohd Yusuf, 37 tahun dan empat orang anak yang berusia antara 6 bulan hingga 17 tahun.

Seorang lagi anak mangsa, Aswad Johari, 18 tahun yang hilang bersamanya ketika pulang daripada menangkap ikan Sabtu lalu masih lagi belum ditemui.

Mangsa yang berasal dari Kampung Sungai Derhaka, Kuala Muda dikhuatiri hilang di laut bersama dengan anak sulungnya selepas tidak pulang ke rumah sehingga jam 2 petang sepertimana kebiasaannya.

Mayat mangsa telah dituntut oleh keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sungai Derhaka malam tadi.