Friday, October 26, 2007

Empat Didakwa Lakukan Penyelewengan Di IKBN Perlis

KANGAR-Dua pegawai Kementerian Belia dan Sukan (KBS), bekas pengarah Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Kuala Perlis dan seorang pengurus pemasaran sebuah syarikat hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan membuat perakuan palsu berhubung pembelian kamera digital untuk IKBN Kuala Perlis.
Keempat-empat mereka mengaku tidak bersalah apabila pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Wan Norzanuar Wan Ahmad dalam mahkamah yang penuh sesak.
Bekas Pengarah IKBN Kuala Perlis Razali Ismail, 56, Penolong Pengarah Cawangan Pentadbiran Latihan, Bahagian Pembangunan Kemahiran KBS, Zulkefli Abdullah, 40, dan Pegawai Teknikal Kejuruteraan Awam KBS Mohamad Rozaini Yusoff, 41, dituduh menandatangani dokumen yang mengandungi butiran palsu itu pada 28 Oktober, 2005.
Pengurus Pemasaran Kosijaya Didactic Sdn Bhd, Saifuddin Tamkin, 39, pula dituduh bersubahat dengan ketiga-tiga mereka dengan menyedari bahawa mereka telah menandatangani dokumen perakuan pembelian 144 kamera digital kodak CX7430 USA tanpa mengikut spesifikasi yang ditetapkan, pada tarikh yang sama.
Wan Norzanuar membenarkan masing-masing diikat jamin RM8,000 dengan seorang penjamin dan mengarahkan pasport antarbangsa mereka diserah kepada mahkamah.
Mahkamah menetapkan 4 Disember ini untuk tarikh sebutan semula kes itu bagi kesemua tertuduh.
Kesemua mereka membayar ikat jamin itu.
Mohamad Rozaini diwakili peguam Izwan Saiful Ishak dan Saifuddin diwakili peguam N. Shanmugavadivelan manakala Razali dan Zulkefli tidak diwakili peguam.
Pendakwaan dilakukan oleh Pegawai Pendakwa dari Badan Pencegah Rasuah (BPR) Saiful Ezral Ariffin.
Terdahulu, keadaan kecoh seketika berlaku di luar mahkamah apabila puluhan kakitangan IKBN yang berkumpul di situ cuba menghalang tugas wakil-wakil media ketika kesemua tertuduh dibawa masuk ke mahkamah.(BERNAMA)