Monday, October 8, 2007

Mangsa Tsunami Dianiaya - Kata Setiausaha Agung PAS

Tinggal beberapa hari sahaja lagi, umat Islam bakal menyambut Aidilfitri, namun nasib yang menimpa mangsa-mangsa tragedi Tsunami di Pulau Pinang, ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, yang sehingga kini tidak dapat menduduki kediaman yang selesa seperti yang dijanjikan kerajaan sedangkan kawasan perumahan mereka siap dibina sejak 22 Februari lepas.

Lebih memburukkan lagi keadaan ialah, mereka dijanjikan untuk berpindah ke rumah baru sejak bulan lepas, tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana kerajaan negeri dan kerajaan pusat dikatakan tidak ada persepakatan dalam menentukan harga rumah kos rendah itu.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dipetik sebagai berkata, bahawa kerajaan negeri mahu harga rumah itu ditetapkan pada RM42,000 tetapi Kerajaan Pusat dikatakan mempertahankan harga iaitu RM52,000.

Semakin pelik apabila Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri, meminta semua penghuni rumah penempatan sementara mangsa tsunami, supaya terus menghubungi pihak berkuasa bagi mendapatkan penjelasan mengapa mereka masih belum dibenarkan berpindah ke rumah tetap yang disediakan kerajaan.

Mengulas lanjut perkembangan ini Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar berkata, ketidaksepakatan antara Kerajaan Negeri dan Pusat serta sikap tidak serius PM ini, mengundang penganiayaan mangsa Tsunami yang sudah sekian lama bersabar menanti rumah yang dijanjikan tambahan pula mahu menyambut Aidilfitri tidak berapa lama lagi.

"PM atas kapasiti dan kuasa yang ada, sepatutnya mengarahkan pihak berkuasa dan kerajaan negeri menyelesaikan masalah bukannya memaksa mangsa Tsunami pula mencari puncanya.

"Kalau begitu tidak perlulah rakyat mengadu kepadanya, kerana dia tidak boleh buat apa-apa dan dilihat tidak berminat untuk membantu golongan yang teraniaya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.net sebentar tadi yang kini sedang berada di Tumpat, Kelantan dalam program bertemu rakyat.

Dolak-dalik dan sikap tidak serius PM ini adalah antara bukti bahawa Abdullah selama ini, begitu lemah dalam mentadbir negara yang semakin membimbangkan rakyat dan menghilangkan kepercayaan rakyat terhadap kewibawaannya dalam menangani isu-isu semasa terutama yang melibatkan nasib rakyat terhimpit.

Kata-kata Abdullah baru-baru ini bahawa, apa jua permasalahan mestilah didedahkan bukannya disembunyikan daripada pengetahuannya, biar pun sukar diterima, hanyalah tinggal omongan dan slogan kosong semata-mata sedangkan secara praktiknya beliau sendiri tidak mahu menyelesaikan dan mengahadapi masalah yang diajukan kepadanya seperti kes mangsa Tsunami ini, kata Kamaruddin.

"Sama ada Abdullah tidak berminat atau tidak faham isu, kedua-duanya merupakan sikap dan peribadi Perdana Menteri Malaysia yang begitu memalukan dan mengecewakan ramai.

"Bayangkan sehingga kini PM tidak berupaya mengeluarkan arahan tegas jauh sekali untuk mendengar keluhan rasa susah rakyat khususnya mangsa Tsunami yang datang daripada negeri asalnya Pulau Pinang. Yang hanya kedengaran hebat ialah emosi berang dan marahnya sahaja yang tidak membawa erti apa-apa," katanya.

Abdullah sebelum ini dilaporkan berkata:"Siapa yang layak dan penuhi syarat sepatutnya sudah boleh masuk (rumah baru)... tunggu apa lagi?" katanya selepas menyampaikan bantuan kepada fakir miskin anjuran UMNO Bahagian Kepala Batas baru-baru ini.

Beliau berkata, penduduk terlibat seharusnya menghubungi pihak berkuasa dengan segera dan nyatakan sebab-sebab mereka layak untuk berpindah ke rumah baru.

Mangsa-mangsa tsunami tiga tahun lepas di negeri ini masih ditempatkan di rumah panjang sementara di sekitar Tanjung Bungah sedangkan kawasan perumahan tetap siap dibina sejak 22 Februari lepas. - mr (Petikan Harakah Daily)