Sunday, October 14, 2007

Parti Gerakan Malaysia Diseru Kembali Kepada Perjuangan Asalnya

Parti Keadilan Rakyat dengan penuh ikhlas menyeru Parti Gerakan Malaysia dan ahli-ahlinya supaya kembali kepada perjuangan asalnya dengan meninggalkan Barisan Nasional dan menyertai PKR demi bersama-sama berjuang untuk satu negara majmuk yang benar-benar berintegrasi dan bersatu-padu.

Seruan ini dibuat William J K Leong, Bendahari Agung Parti Keadilan Rakyat, dalam kenyataan medianya kepada SuaraKeadilan.com hari ini.

Menurutnya, seruan terbaru 250 000 ahli Parti Gerakan Malaysia supaya BN membentuk satu parti berbagai kaum sememangnya telah tidak diendahkan, dan akan terus terpinggir pada masa hadapan jua.

“Parti-parti utama Barisan Nasional terpaksa mengekalkan tekanan antara kaum demi mempertahankan kewujudan mereka sendiri. Oleh sebab itu, biarpun
retorik penyatuan sudah menjadi kelaziman, mereka tidak mungkin setuju untuk membentuk parti berbagai kaum.”

William memberi contoh perlembagaan UMNO, yang hanya membenarkan mereka yang berbangsa Melayu sahaja untuk menyertai parti itu; dan MCA yang keadaannya sama sahaja - mereka yang berbangsa Cina sahaja yang berhak menyertainya.

Pada hematnya, Gerakan sendiri pula gagal menarik ahli dari bangsa-bangsa lain - meskipun mereka menyifatkan parti mereka itu sebagai satu parti berbagai kaum, sememangnya Gerakan masihlah satu parti yang didominasi kaum Cina.

William membezakan situasi ini dengan PKR, yang benar-benar merupakan satu parti berbagai kaum.

“Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban - semua kaum di Malaysia ada wakilnya, dan kemajmukan ini diteruskan baik di akar umbi hinggalah ke Majlis Tertinggi sekalipun,” katanya lagi.

William berpendapat bahawa sudah tiba masa untuk Gerakan menilai kembali keadaannya, dan menyedari bahawa mereka perlu bekerjasama dengan kaum-kaum lain jika mereka benar-benar ingin menjadi satu parti berbagai kaum.

“Sejarah sudah jelas membuktikan bahawa UMNO, MCA, MIC dan BN sendiri tidak akan mengubah politik perkauman mereka. Pemimpin-pemimpin tersohor Gerakan, seperti Tun Lim Chong Yew, telah meninggalkan MCA dan Parti Perikatan kerana tidak tahan akan politik perkauman yang dipegang mereka,” tegas William.

Menurutnya lagi, Gerakan tidak tidak sepatutnya menyertai semula BN pada tahun 1972. Selepas 35 tahun, Gerakan masih lagi gagal mencapai sebarang kejayaan yang besar dalam usahanya membentuk integrasi antara kaum.

“Jika Gerakan terus berkecimpung di bawah bendera BN, maka peluang untuk mereka berjaya dalam masa 35 tahun yang akan datang ini amatlah tipis juga.”

William menegaskan bahawa selagi Gerakan berada di dalam BN, Gerakan akan sentiasa menjadi madu kepada MCA - walaupun sepatutnya menjadi satu parti berbagai kaum, Gerakan masih dilihat sebagai parti yang memperjuangkan kepentingan kaum Cina, tetapi akan sentiasa di belakang MCA dalam percaturan perjuangan kaum Cina.(suarakeadilan.com)