Sunday, September 9, 2007

Ban Pecah Punca Banjir

Pulau Pinang - Kesemua mangsa banjir di Kampung Permatang Tok Subuh dan Kampung Manggis Daerah Seberang Perai Tengah dibenarkan pulang pada pagi tadi berikutan banjir yang melanda kawasan tersebut mulai surut sejak malam semalam. Tinjauan Harian Utara mendapati kesemua penduduk kampung yang terbabit sibuk membersih lumpur di sekitar rumah mereka walaupun masih ada rumah yang ditenggelami air.

Antara kawasan yang terbabit dengan banjir ialah Kampung Baru, Kampung Indera Timbalan, Taman Merak, Jalan Tasek di Daerah Seberang Perai Selatan, manakala Kampung Manggis di Daerah Seberang Perai Tengah.

Hujan lebat berterusan sejak jam 4 petang hingga lewat malam semalam menyebabkan air Sungai Junjung mulai melimpah.Berikutan kejadian banjir tersebut hampir 800 mangsa banjir di daerah Seberang Prai Selatan (SPS) dan Seberang Prai Tengah (SPT) telah dipindahkan.Hujan lebat yang berterusan ketika air pasang menyebabkan dua benteng berhampiran Sungai Junjung pecah sebelum air melimpah ke kawasan penempatan penduduk.

Menurut penduduk lagi banjir tersebut merupakan yang kedua melanda kawasan berkenaan pada tahun ini. Ia berlaku dalam tempoh sebulan setengah selepas kejadian pertama pada 23 Julai lalu, hingga menimbulkan trauma penduduk.