Saturday, September 8, 2007

Penduduk Dakwa Sistem Perparitan Punca Banjir

Sungai Petani - Hujan lebat selama 4 jam yang bermula di sekitar Sungai Petani petang semalam telah menyebabkan beberapa kawasan di daerah tersebut dinaiki air.

Antara kawasan yang paling teruk dilanda banjir ialah di Zon Kenanga dan Zon Mawar di Taman Ambangan Height, Sungai Petani.


Menurut penduduk disitu kejadian banjir yang berlaku petang semalam merupakan banjir paling buruk yang pernah berlaku di kawasan perumahan tersebut sejak tahun 2001 dan merayu pihak yang bertanggungjawab segera mengambil tindakan sewajarnya.

Dalam kejadian tersebut lebih 100 buah rumah telah dimasuki air separas dada dan banyak barang-barang tidak sempat diselamatkan selain beberapa buah kereta penduduk turut ditenggelami air.

"tolong tengok masalah kami..."

Menurut penduduk lagi kejadian banjir tersebut berpunca daripada sistem perparitan di kawasan perumahan tersebut yang tidak sempurna. Menurut mereka sistem perparitan yang disediakan tidak dapat menampung air yang banyak ketika hujan lebat selain kedudukan kawasan perumahan mereka yang agak rendah.