Thursday, May 17, 2007

Mati Di Rempuh Kereta Peronda

Baling-Susulan kejadian tengahari kelmarin yang membabitkan dua pelajar adik beradik, Mohamad Nazri 17 tahun dan Mohamad Naziman Mustaffa 16 tahun terbunuh, setelah dirempuh oleh kereta peronda polis dari IPD Grik dalam drama kejar-mengejar dengan sebuah kereta waja yang dinaiki oleh dua penjenayah menuju ke Iboi,Kupang. Selepas merempuh kenderaan polis, kedua-dua lelaki terbabit melarikan diri kearah Lebuhraya Timur Barat, bagaimanapun kenderaan itu ditinggalkan di lebuh raya berkenaan.

Ketua Polis Kedah, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata kenderaan yang dinaiki penjenayah yang terbabit dengan kemalangan dengan kereta peronda polis sehingga menyebabkan kematian dua pelajar sekolah menengah Kuala Pegang adalah kenderaan curi di Kota Bharu, Kelantan pada Februari tahun ini. Menurutnya lagi, salah seorang penjenayah tersebut adalah lelaki melayu berusia 42 tahun telah berjaya ditahan malam tadi dan didapati positif dadah.

Dalam pada itu dalam perkenbangan lain apabila polis berjaya menahan seorang penjenayah terbabit dan menjalankan soal siasat untuk membantu polis menahan rakannya yang masih bebas, pihak polis bertembung pula dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki tiga rakan penjenayah terbabit dalam cubaan menyelamatkan rakan mereka yang ditahan polis.

Walau bagaimanapun cubaan untuk menyelamatkan rakan mereka tidak berjaya lalu penjenayah terbabit merempuh kenderaan polis yang berada di jalan Kupang-Gerik.Katanya lagi, polis telah mengenal pasti suspek yang diburu itu yang berasal dari Kelantan. dipercayai masih berada dikawasan lebuh raya berkenaan.pihaknya berharap orang ramai dapat membantu memberi maklumat kepadapolis bagi menahan suspek terbabit.

Sementara itu Pemangku Ketua Polis Perak, Datuk hadi Ho Abdullah berkata Polis Di Raja Malaysia (PDRM) menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat dan memaklumkan kepada media, Ketua Polis Negara (Tan Sri Musa Hassan) berasa sedih atas kejadian yang menimpa dan mengucapkan takziah ke atas keluarga mangsa.

Ketua Polis Kedah, Datuk Syed Ismail Syed Azizan, Pemangku Ketua Polis Perak, Datuk hadi Ho Abdullah,Ketua Polis Grik, Supritendan Mahat Nor dan Ketua Polis Baling, Supritendan Mat Daud Mat Hasan diantara yang hadhir di Rumah Mayat Hospital Baling semasa mayat Mohamad Nazri dan Mohamad Naziman Mustaffa dituntut pada kira-kira pukul 3.30 petang tadi.Jenazah kedua pelajar terbabit dibawa pulang oleh keluarga mereka untuk dikebumikan ditanah perkuburan Kampung Mengkuang Masjid,Baling.